Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem si zapsala umělecký přednes

Asi máme všichni nějaká ta traumata ze školních let. Pro mě je to moje milá češtinářka, která nejen, že nechápala můj slohový smysl pro humor, ale hlavně mě absolutně nezvládla připravit na okresní kolo recitační soutěže. Sen o účasti na festivalu  Wolkrův Prostějov, zahynul už ve školním kole. A tedy, když jsem teď ke konci studia, potřebovala nějaké ty Cčkové kredity, zvolila jsem si Umělecký přednes.

 Když se nás pan doktor ptal, proč jsme si zaregistrovali zrovna Umělecký přednes, nezapsala jsem se asi zrovna nejlépe. Všichni zdůrazňovali, jak hynou pro poezii. Já jsem plácla, že nutně potřebuju tři levné kredity, abych úspěšně dostudovala. „I tací tady byli,“ poznamenal pedagog a udělal si u mého jména malý křížek. 

 

Zvolila jsem báseň Mozart v Praze od Jaroslava Seiferta. Mé neochvějné přesvědčení o mém rétorickém talentu vybouchlo na druhé strofě. „Slečno Magdaléno, odkud jste?“ Řekla jsem, že z Přerova, protože se mi absolutně nechtělo vysvětlovat, kde přesně lupou hledat mou rodnou vesničku. „Áha, no já tam ten Holomóc dost slyším, to bude těžká práce.“ Liza Doolitlová vedle mě v tu chvíli rázem vypadala jako Cicero… 

 

Následovalo čtení básně s porozuměním. Musela jsem si nastudovat nejen všechno o Mozartovi. Taky jsem musela vidět většinu jeho oper. Dále jsem musela zjistit, jací ptáci se zdržují v okolí Bertramky, kde Mozart v Praze žil. Abych jako měla představu, který ten pár zkřehlých ptáků se slétá k jeho hrobu a abych to do projevu náležitě a jiskřivě dostala.Recitaci jsem si měla zkoušet nahlas. Nejlépe před publikem. Představa, že posadím vedle sebe pět Slováků a jednoho Poláka, abych je každý večer terorizovala literárními skvosty, byla absolutně utopická. Publikum jsem musela vytvořit imaginární. Na stěnu nad postelí jsem vedle plakátu Lady Gaga nalepila ještě Audrey Hepburn. Mezi plakáty jsem posadila našeho bytopsa, aby jakože bylo na koho koukat při recitaci. Pes se projevil jako naprosto nespolehlivý posluchač. Asi nemá cit pro seifertovskou poetiku. U třetí sloky vrhl na mou postel sáček od kuřete, který vytáhl z koše před naší společnou chvilkou poezie. 

 

Vrcholem semestru stala se besídka. Učitel vytisknul program recitace na lesklý papír, takže jsem měla pocit, že se účastním nějaké skupinové svatby. Já jsem šla samozřejmě první. Pochopila jsem až později… U čtvrté sloky se začali všichni kolegové otráveně ošívat. Říkala jsem si v duchu, že jsou to blbci, že já je budu muset taky potom poslouchat. Jakoby někomu mohlo uškodit hezkých patnáct minut nepřetržité recitace. Jak jsem ovšem záhy zjistila, moje báseň byla bezkonkurenčně nejdelší. (Ostatní recitovali tak do osmi minut.)

 

Zajímavé taky bylo, jak na mě působila tréma. Můj obličej se na několika místech choval jako po špatném botoxu. V určitých partiích se nepochopitelně přestal hýbat. Jiné partie se pro změnu nekontrolovatelně třásly. Vyslovit tedy slovo vyžadovalo velké úsilí. Ochrnuté kusy obličeje navíc nabraly fialovou barvu. Ty třesoucí se pro změnu byly úplně bílé. Moje hlava tak vypadala jako recitující fialovo-bílý globus.

 

 Besídku uzavřel pan doktor výběrem dvou studentů, kteří se zúčastní právě Wolkrova Prostějova. (V nominaci jsem už ani nedoufala). Dále nám pověděl, že za svůj největší úspěch nepovažuje  spolupráci s Valérií Zawadskou, nýbrž recitujícího ajťáka.

 

 

 

Takže se na festival poezie asi zase nepodívám. I když, možná, když budu hodně psát a všechny s tím otravovat, probojuju se do čítanek a ty nebohé děti mě budou přednášet povinně. I na Wolkrově Prostějově. A nebo takový recitační festival Řihákové Lhota. Ten by mé češtinářce vyrazil červenou tužku z pařáty.

Autor: Magdaléna Řiháková | úterý 17.3.2015 11:52 | karma článku: 14,33 | přečteno: 575x
  • Další články autora

Magdaléna Řiháková

Jak jsem si šla změřit tuky v těle

Co vás čeká, když neprozřetelně vlezete na váhu pár dní po Novém roce. Ne na váhu, na stroj, který vám zruinuje sebevědomí...

10.1.2016 v 10:25 | Karma: 19,10 | Přečteno: 616x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Řiháková

Jak mě tatínek zapomněl v baletu

Sníh nikde a témata na fejetony se jen tak nenápadně rýsují. A tak jsem téměř psychoanalyticky zabředla do svého podvědomí a vyhrabala příběh, který je o sněhu a dětství a mých rodičích. Ideální předvánoční téma, nemyslíte?

10.12.2015 v 13:32 | Karma: 19,35 | Přečteno: 1007x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Řiháková

Jak jsem si znovu našla bydlení

Někdy člověku dochází inspirace. Někdy mi vůbec nikdo neubližuje, abych se mu mohla pomstít na blogu. A někdy se nastěhujete někam, kde se zase píše samo.

22.11.2015 v 11:21 | Karma: 15,52 | Přečteno: 680x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Řiháková

Divadelní recenze: Jméno v Městkém divadle Brno

Když jsem zjistila, že bude Městské divadlo Brno uvádět francouzskou komedii Jméno, srdce mi zaplesalo. Znala jsem tenhle kus ve filmové verzi a velmi mě pobavil.

28.9.2015 v 17:10 | Karma: 8,55 | Přečteno: 460x | Diskuse| Kultura

Magdaléna Řiháková

Jak jsem málem udělala v českých médiích pohovorový homerun.

Poměrně nedávno vyslovila jsem jedno velmi pošetilé přání. Řekla jsem, že bych chtěla být úplně blbá.

9.9.2015 v 17:05 | Karma: 17,20 | Přečteno: 672x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:46

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

V nahrávkách si stěžoval na bankovky. Bystroně z AfD potápí důkazy

24. dubna 2024  16:53

Nové důkazy v kauze německého politika strany Alternativa pro Německo Petra Bystroně potvrzují...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Jsem studentka, fejetonistka, divadelní kritička a velká milovnice módy. Mám dva blogy, které jsou sice krásné, ale bez čtenářů. A to je škoda a sama si tam návštěvnost nezvednu. Berte prosím mé články s nadhledem, není to kniha životních mouder ani zaručených pravd.