Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Musíš umět přijímat kritiku

Věta, kterou skoro každému z nás někdo otloukl o hlavu. Věta, která podle mě má určitě na svědomí alespoň jednoho talentovaného člověka.

Nebyla jsem dítě, které by drastičtí rodiče tahali blátem a milionem kroužků. Ambiciozní rodič, který si myslí, že své dítě posouvá pouze ve chvíli, kdy po něm řve, že je k ničemu a že stejně ničeho nedosáhne mě už od mala upřímně děsil. Vím, že jsou lidé, které tato masochistická motivace posouvá, já ale taková nejsem a už asi ani nebudu. Já funguju na pochvalu.

Když jsem začala přibližně před rokem psát, vytanula mi na mysl věta, kterou známe všichni. Musíš umět přijmout kritiku. Všichni to víme, ale ne všichni to umíme a já se přiznám, že já to vlastně skoro neumím. U mě to ale tak nevyplývá z toho, že bych byla přesvědčena o svém zářivém talentu, který není možno kritizovat. Já po kritice upadám do depresí a pocitů, že nic nemá cenu a pravidelně se u mě dostavuje tvůrčí blok. Celé je to lemováno překritickým přečítáním starých článků, kde hledám vytknuté chyby a docházím většinou k tomu, že bych s psaním měla skoncovat. Proto se kritice prostě vyhýbám, pokud nejde o něco opravdu důležitého, co je potřeba formovat.

Vezměte si impresionisty. Když Claude Monet namaloval svůj první obraz Impression, soleil levant a vystavil ho před zraky Pařížanů, byl za to ostře kritizován. Nikdo neměl ani tušení, že právě započala epocha Impresionismu, ze kterého se všichni dodnes můžeme zbláznit a skoro nikdo si takové obrazy nemůže dovolit. Kdyby byl Claude Monet jako já, sbalil by si fidlátka a odešel někam péct croissanty. A my bychom dnes neměli co tisknout do kalendářů.

Ve škole se učíme jak napsat správnou kritiku. Jak popsat správně problém, který daný objekt má. Jak ho ze všech stran objektivně rozpárat a vykuchat. Na vysoké nám dokonce řekli, že v dnešní době je každá pozitivní kritika podezřelá a zpravidla zaplacená. Nemám v tomto směru jako samozvaná divadelní kritička úplně čisté svědomí. Sama sobě jedovatá slůvka světím větou, že jako divadlo musí umět přijímat kritiku.

Můj přítel mě například nedávno dostal větou: „…no něco k tomu článku mám, ale neřeknu ti to, abys nebyla naštvaná.“  Když teda chceme být zdvořilí a mírumilovní největším gestem zdá se nám zamlčení nedostatků. Že bychom třeba mohli něco pochválit, to už nás vlastně ani nenapadá.

A tak jsme všichni strašně objektivní a jemně kritičtí a statečně se vyrovnáváme s kritikou a posouváme se dál, až většina z nás končí doma, smutná s depresemi. A když je nám líp, jdeme ven a hned si zakritizujeme.

Ono totiž chválit není vůbec jen tak a to nemluvím o přijmutí pochvaly! Chválit by se podle mě mělo stejně jako kritizovat. Nemůžete říct, celý to bylo dobrý a potom vyjmenovat všechny chyby. Podle mě by měl člověk chválit konkrétně co se vám líbí a proč. A BEZ ŽÁDNÉHO PITOMÉHO ALE. (Protože jak říká můj brácha, co je před ale, to neplatí.) S přijímáním pochvaly asi neporadím, vždycky se u chválení kroutím a celá rudá tetelím.

Víte je mi jasné, že rovnou nevznikne sluníčkový stát. Ale pokud alespoň jeden člověk k tomuto poznání dojde a zkusí něco doopravdy pochválit, zažije ten hezký divný pocit, tak budu spokojená. A pokud by nakonec měl vzniknout sluníčkový stát, určitě by v něm lidem nemělo vytanout na mysl jen Musíš umět přijmout kritiku ale také Musíš umět pochválit.

A já to tedy zkusím, abychom viděli, že to jde:  Je moc hezké, že existují platformy jako idnes.cz, které nám umožňují psát si, co chceme a dostává se to k ostatním úplně zadarmo. Toto jest má pochvala spisovatelky-lakomce.

Je to boží pocit, opravdu. A jestli bude někdo kritizovat v komentářích, tak zakážu diskuzi, abych si iluzi sluníčkového státu udržela. 

 

Autor: Magdaléna Řiháková | pondělí 20.4.2015 10:00 | karma článku: 11,61 | přečteno: 468x
  • Další články autora

Magdaléna Řiháková

Jak jsem si šla změřit tuky v těle

Co vás čeká, když neprozřetelně vlezete na váhu pár dní po Novém roce. Ne na váhu, na stroj, který vám zruinuje sebevědomí...

10.1.2016 v 10:25 | Karma: 19,10 | Přečteno: 616x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Řiháková

Jak mě tatínek zapomněl v baletu

Sníh nikde a témata na fejetony se jen tak nenápadně rýsují. A tak jsem téměř psychoanalyticky zabředla do svého podvědomí a vyhrabala příběh, který je o sněhu a dětství a mých rodičích. Ideální předvánoční téma, nemyslíte?

10.12.2015 v 13:32 | Karma: 19,35 | Přečteno: 1007x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Řiháková

Jak jsem si znovu našla bydlení

Někdy člověku dochází inspirace. Někdy mi vůbec nikdo neubližuje, abych se mu mohla pomstít na blogu. A někdy se nastěhujete někam, kde se zase píše samo.

22.11.2015 v 11:21 | Karma: 15,52 | Přečteno: 680x | Diskuse| Ostatní

Magdaléna Řiháková

Divadelní recenze: Jméno v Městkém divadle Brno

Když jsem zjistila, že bude Městské divadlo Brno uvádět francouzskou komedii Jméno, srdce mi zaplesalo. Znala jsem tenhle kus ve filmové verzi a velmi mě pobavil.

28.9.2015 v 17:10 | Karma: 8,55 | Přečteno: 460x | Diskuse| Kultura

Magdaléna Řiháková

Jak jsem málem udělala v českých médiích pohovorový homerun.

Poměrně nedávno vyslovila jsem jedno velmi pošetilé přání. Řekla jsem, že bych chtěla být úplně blbá.

9.9.2015 v 17:05 | Karma: 17,20 | Přečteno: 672x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 974x
Jsem studentka, fejetonistka, divadelní kritička a velká milovnice módy. Mám dva blogy, které jsou sice krásné, ale bez čtenářů. A to je škoda a sama si tam návštěvnost nezvednu. Berte prosím mé články s nadhledem, není to kniha životních mouder ani zaručených pravd.